
Inni to także my
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna 5-6 lat Czas trwania: 40-60 min
Cele ogólne
- nabywanie wiadomości o prawach dziecka
- budowanie prawidłowych relacji między dziećmi podczas zabawy
- poznanie wybranych krajów i kontynentów
- tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole
- rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej
- rozbudzanie ciekawości
Metody
- podające: słuchanie opowiadania , instrukcje
- poszukujące: formułowanie kodeksu
- ekspresyjne: zabawy integracyjne, ruchowe , burza mózgów
- praktycznego działania: odczytywanie napisów, rysowanie pomocnych dłoni
Przygotowania
Potrzebne materiały:
chusta klanzy, magnetofon , płyta CD z utworami muzycznymi, napisy, cyfry, paszport i bilety lotnicze dla każdego uczestnika, pieczątka do paszportu, mapa świata, ołówki, biały brystol, nożyczki
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min |
|
Wybrane dziecko odczytuje napis |
|
Wprowadzenie do tematu, skupienie uwagi, zaciekawienie. Utrwalenie poznanych liter |
Kartka z wyrazem ANGOLA |
3 min |
W trakcie rozwieszania mapy osoba prowadząca zadaje dzieciom pytania: |
Biorą udział w rozmowie, oglądają mapę, odpowiadają na pytania.
Chętne dziecko szuka Angoli na mapie. Wybrane dziecko zaznacza tasiemką na mapie trasę przelotu z Wrocławia do Angoli. |
Rozmowa
|
Poznanie: - mapy – systemu oznaczeń, - miejsca Angoli i Wrocławia na mapie, - pojęcia doba - 24 godzin |
Mapa fizyczna, Europy, tasiemka lub inna dowolna miara. |
5 min |
Osoba prowadząca mówi: Proszę żebyście je podpisali swoim imieniem. |
Odpowiadają na pytania
|
Rozmowa
|
Utrwalenie pisowni swojego imienia, Dostarczenie wiedzy, że paszport jest dokumentem potrzebnym do przekroczenia granic innego kraju. |
Paszporty, ołówki |
8 min |
Osoba prowadząca pokazuje, a następnie rozdaje dzieciom bilety.
|
Chętne dziecko odczytuje znajdujące się tam napisy: dokąd lecimy, kiedy, jaki mamy numer miejsca w samolocie?
Dzieci zajmują miejsca w samolocie (chusta klanzy) zgodnie z numerem na bilecie - jaki rząd, które miejsce? |
Odczytywanie napisów
|
Nabywanie umiejętności wykorzystywania informacji zawartych na bilecie i stosowanie w praktyce. | Bilety lotnicze(zał. 2) , chusta Klanzy, literowe i cyfrowe (np.A1, D3) oznaczenia miejsc na chuście |
3 min |
Przelot samolotem Osoba prowadząca opowiada dzieciom, co mijają po drodze: góry w Hiszpanii, morze Śródziemne, Saharę itd. |
Śpiewają piosenkę, zachwycają się widokami. | Ekspresyjne
Śpiewanie piosenki |
Utrwalenie piosenki. | Płyta z piosenką |
15 min |
Przylot do Angoli, osoba prowadząca wbija pieczątkę w paszporcie i zaprasza je by siadły na dywanie w kole. |
Odczytują nazwę państwa.
Podaja paszporty do wbicia pieczątki. |
Praktyczne działanie | Poznanie nowego kraju. Rozbudzanie zainteresowań i sympatii do ludzi. Globalne czytanie wybranych wyrazów |
Wyraz ANGOLA Pieczątki |
7 min | Osoba prowadząca zachęca dzieci do dokładnego obejrzenia paszportów i omówienia jego wyglądu (zał. 1) Rozmowa z dziećmi o kolorach kół flagi olimpijskiej (co oznaczają kolory na paszportach. Wręczenie paszportów z różnym kolorem kół umożliwiło podział dzieci na reprezentantów różnych kontynentów. Paszport z kolorem: - niebieskim Europę - Polska - żółtym Azję - Indonezja - czarnym Afrykę- Angola - zielonym Australię - czerwonym Amerykę – Stany Zjednoczone |
Oglądają paszport i wspólnie zastanawiają się, co symbolizuje kolor koła na zewnętrznej stronie paszportu. | Pokaz Burza mózgów |
Poznanie i utrwalenie kolorów kół olimpijskich oraz ich symbolikę. | Paszporty |
10 min |
Osoba prowadząca mówi: Mimo, że mówimy innymi językami, mamy inny kolor skóry i nasze gesty mogą mieć różne znaczenie to wszystkim nam zależy, aby nasze spotkanie przebiegało w miłej i serdecznej atmosferze. Teraz zapraszam Was abyśmy wspólnie ustalili zasady postępowania, które będą obowiązywały wszystkich. |
Ustalają normy postępowania, Podają swoje propozycje, Rozmawiają z osobą prowadzącą. |
Rozmowa, |
Refleksja nad tym, co ważne jest podczas wspólnej zabawy, Budowanie prawidłowych relacji między dziećmi podczas zabawy. |
Duży arkusz papieru, markery |
Osoba prowadząca zadaje dzieciom pytania: - Co to są prawa ? |
Odpowiadają na pytania | Rozmowa Burza mózgów” |
Nabywanie wiadomości o prawach dziecka, Zrozumienie z czego wynikają prawa dziecka i człowieka, Kształtowanie umiejętności wypowiadania się. | ||
Osoba prowadząca proponuje odczytanie napisów: |
Odczytują napisy | Działania praktyczne | Utrwalenie znajomości praw dziecka. Doskonalenie umiejętności czytania. |
Napisy- zał.3 Prawo do zabawy. Prawo do nauki. Prawo do życia bez przemocy. Prawo do wyrażania swoich uczuć. |
|
Osoba prowadząca zaprasza dzieci do zabawy popularnej w INDONEZJI. Podkreśla, że kraj ten znajduje się w Azji i położony jest na 18 tysiącach wysp. Największa z nich to wyspa SUMATRA. Indonezja jest bardzo zaludniona (4 miejsce na świecie). Następnie wspólnie z dziećmi szuka państwa i wyspy na mapie. |
Słuchają informacji o Indonezji.
Szukają Indonezji na mapie. |
Kontakt z mapą | Zdobywanie wiadomości o nowym kraju. Nabywanie umiejętności uważnego słuchania. | Mapa. | |
15 min |
Zabawa nosi nazwę ,,Semut, orang, gajah czyli Mrówka, człowiek i słoń” i przypomina naszą zabawę ,,papier, nożyce i kamień”. Dwóch graczy staje naprzeciwko siebie i walczą na gesty, gdzie: wyciągnięty mały palec (reszta schowana) symbolizuje mrówkę, wyciągnięty palec wskazujący symbolizuje człowieka, wyciągnięty kciuk symbolizuje słonia. Mrówka pokonuje słonia, ponieważ może wślizgnąć się do słoniowego ucha i łaskotać, doprowadzając go do szaleństwa. Człowiek wygrywa z mrówką, ponieważ może nadepnąć na mrówkę i ją zmiażdżyć. Człowiek przegrywa ze słoniem, ponieważ może zostać stratowany przez słonia. |
Dobierają się parami i walczą na gesty | Gra integracyjna | Naucza się zabawy popularnej w Indonezji. | |
Osoba prowadząca proponuje ułożenie puzzli (miś koala) jako wprowadzenie do poznania kolejnego kontynentu -AUSTRALII. |
Układają puzzle | Praktyczne działanie | Rozwijanie logicznego myślenia, Koordynacja wzrokowo ruchowa |
Puzzle | |
Osoba prowadząca przekazuje informacje o misiu i Australii. |
Słuchają informacji o misiu Koali i Australii.
Szukają Australii na mapie |
Kontakt z mapą | Zdobywanie wiadomości o nowym kraju. | Mapa | |
Osoba prowadząca włącza piosenkę ,,Taniec przyjaźni”
Zaprasza dzieci do odszukania kontynentu na mapie. Podkreślenie, że Ameryka dzieli się na dwa kontynenty: Amerykę Północną i Amerykę Południową. |
Słuchają piosenki i próbują odgadnąć skąd pochodzi. Szukają kontynentu na mapie. |
Aktywne słuchanie. Pokaz. Obserwacja | Poznanie nowych kontynentów. Nabywanie umiejętności gromadzenia informacji. | Płyta z piosenką Mapa | |
Wspólna zabawa przy piosence ,,Taniec przyjaźni” |
Powtarzają układ za osoba prowadzącą | Ćwiczenia rytmiczne, Integracja, Zabawa ruchowa. |
Poznanie nowego tańca, Dobra zabawa. |
Płyta z piosenką | |
Osoba prowadząca proponuje prace plastyczną „Pomocne dłonie”. |
Dzieci dobierają się parami i odrysowują flamastrami dłoń partnera, poczym wycinają kontur i wpisują jego imię. Następnie łączą powstałe kontury i tworzą łańcuch pomocnych dłoni. | Działanie praktyczne | Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami, Ćwiczenia manualne | Nożyczki, brystol, klej | |
3 min |
Zabawa integracyjna : ,,Ramię przy ramieniu „ Stoimy ramię przy ramieniu |
Dzieci stają w kole blisko siebie , ilustrując ruchem treść wyliczanki | Zabawowo naśladowcza | Nauczą się rymowanki, | Treść rymowanki |
Dzieci żegnają się wzajemnie przez podanie ręki. |
Rozwijanie poczucia więzi grupowej | ||||
Źródła
Uwagi:
Opracowała Agnieszka Chruściel, Lilla Pawlasek (ZSP nr 11)