
Materiały wizualne 2013
Zestaw zdjęć edukacyjnych dla przedszkoli powstał jako odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez uczestniczki projektu „Edukacja globalna dzieci zmienia nasz świat” skierowanego do wrocławskich przedszkoli. Podczas rozmów o Kodeksie Przesłań i Obrazów, uczestniczki projektu widziały w nim wartość i jednocześnie deklarowały, że ciężko jest znaleźć zdjęcia do prowadzenia edukacji globalnej w przedszkolach, które są z nim zgodne. Istnieją publikacje wizualne, które można wykorzystać do prowadzenia edukacji globalnej w przedszkolach często jednak nie pokrywają one wszystkich tematów, które są ważne w edukacji najmłodszych dzieci. Sens tworzenia takiego zestawu uzasadniała także ograniczona ilość publikacji zawierających zdjęcia: o ile istnieje wiele publikacji ze scenariuszami warsztatów z zakresu edukacji globalnej skierowanych do różnych grup, o tyle publikacji wizualnych jest kilka.
Mimo że publikacja powstała jako narzędzie stworzone dla przedszkoli, mamy nadzieję, że edukatorzy i edukatorki pracujące z innymi grupami też znajdą jej zastosowanie w swojej pracy.
Jak powstawał zestaw?
Zestaw zdjęć został zebrany dzięki uczestnictwie autorów i autorek zdjęć w programie GLEN i bez niego nie byłby możliwy. Autorzy i autorki zdjęć odbywający staże w krajach globalnego południa dostali zestaw tematów wraz z wytycznymi do zbierania opowieści, po powrocie nastąpiła selekcja według kryteriów tematycznych, zgodności z kodeksem CONCORD i technicznej możliwości publikacji.
Osoby znajdujące się na zdjęciach były pytane o zgodę na zrobienie zdjęcia i informowane w jakim celu jest robione, wszystkie wyraziły na to zgodę. W przypadku zdjęć zbiorowych, szerokich planów na których nie widać twarzy osób na zdjęciach, nie były one pytane o zgodę. W każdym z wypadków naczelną zasadą była godność i szacunek dla osób przedstawionych na zdjęciu.
Znacząca większość zdjęć pochodzi z Ugandy, z kolei z Etiopii pochodzi tylko jedno zdjęcie. Czy sprawia to, że użyteczność zestawu jest mniejsza? Z pewnością najlepiej byłoby mieć jak najwięcej zdjęć z różnych krajów, jednak ostatecznie kryteria sprawiły, że zestaw składa się z 48 zdjęć posegregowanych w kategorie tematyczne z Ugandy, Tanzanii, Zambii, Republiki Południowej Afryki oraz Etiopii, warto więc zauważyć, że jest to jedynie część obszaru Afryki Wschodniej i Południowej Z drugiej strony ideą zestawu było pokazanie kategorii tematycznych a nie krajów jako takich, więc z pewnością jest on użyteczny do opowiadania właśnie o tych tematach.
Autorzy i autorki zdjęć
Autorami i autorkami zdjęć według ilości zamieszczonych fotografii są: Krzysztof Wiatr, Jan Svanyga, Leona Schmidt-Roßleben, Anna Kapusta, Piotr Szmyt, Anna Huminiak, Silvija Pupola, Veronika Zrnikova.
Opis zdjęcia
Opis każdego zdjęcia składa się z czterech pól: informacji dla dziecka, dla osoby prowadzącej, informacji o kraju dla dziecka oraz statystyk o kraju.
Informacja dla dziecka jest opowieścią, która jeśli dotyczy osoby i w razie możliwości była zbierana w pierwszej osobie. Jest to często opowieść uproszczona, gdzie celem była możliwość zrozumienia jej przez dzieci przedszkolne.
Informacje dla osoby prowadzącej są poszerzeniem opisu o informacje, kontekst globalny, który jest pomocny w zrozumieniu sytuacji przedstawionej na zdjęciu, dodatkowym źródłem wiedzy i istnieje, aby nie zostawiać osoby prowadzącej z informacją na poziomie dziecka.
Informacja o kraju dla dziecka służy z kolei umiejscowieniu opowieści w kontekście i jest odpowiedzią na pytanie, które dzieci mogą zadać „A gdzie to jest?” - odpowiedź też jest więc przeznaczona dla dziecka z wszystkimi tego konsekwencjami.
Statystki są z kolei informacją o kraju dla osoby prowadzącej i służą porównaniu tego kraju z Polską. Źródłem statystyk są bazy UNICEF, ONZ, Banku Światowego oraz w pojedynczych przypadkach CIA World Factbook.
Szczegóły techniczne
Zestaw został stworzony z myślą o druku zdjęć aby mogły zostać pokazane w przedszkolach. Technicznie został tak zoptymalizowany aby możliwe było wydrukowanie zdjęcia i opisu na domowej/ przedszkolnej drukarce, jakość w dużym stopniu zależy od zastosowanego papieru, najlepiej używać papieru fotograficznego. Tak wydrukowane zdjęcie/ zdjęcia najlepiej jest zbindować aby były jak najbardziej trwałe.
Dlaczego opisy dla osoby prowadzącej i kraju się powtarzają przy różnych zdjęciach?
Zdjęcia zostały przygotowane tak aby można było wydrukować pojedyncze zdjęcie i używać je osobno, bez całego zestawu. Z tego powodu informacje dotyczące tych samych tematów lub krajów mogą się powtarzać.
Zestaw w formie pdf do druku można pobrać tutaj: Zestaw zdjęć edukacyjnych dla przedszkoli
Zestaw w wersji online można obejrzeć tutaj
Tematami zrealizowanymi w zestawie są:
Poszczególne tematy otworzą się po kliknięciu:
-
Rówieśnicy i rówieśniczki z globalnego południa, gdzie dzieci opowiadają o swoim dniu,
-
Rodziny, gdzie są przedstawione i opisane rodziny,
-
Nauczycielki przedszkolne, gdzie nauczycielki opowiadają o swojej pracy,
-
Przedszkola z innych części świata, gdzie są opisane przedszkola,
-
Zawody, gdzie przedstawiciele i przedstawicielki zawodów opowiadają o sobie,
-
Globalne południe na naszym stole, gdzie są przedstawione rośliny, które rosną w innych częściach świata lub dania, które jedzą ludzie tam mieszkający np. w Ugandzie,
-
Zrównoważony rozwój, gdzie przedstawiane są działania na rzecz zrównoważonego rozwoju,
-
Woda, gdzie są przedstawione różne aspekty dostępu do wody,
-
Gender, gdzie przedstawiane są kobiety i mężczyźni w niestereotypowych rolach zawodowych,
-
Religie, gdzie pokazywane są aspekty życia religijnego,
-
Wolny czas i wypoczynek, gdzie pokazane są sposoby spędzania wolnego czasu.